Leo de Jong

Overleven als fotografische inspiratie

Een steeds terugkerend thema in mijn werk is ‘overleven’. Overleven is niet alleen dominant aanwezig in minder ontwikkelde -vaak niet-westerse- culturen, maar ook in de natuur en het Nederlandse bedrijfsleven. Mijn leven speelde zich van jongs af aan af in deze drie domeinen.

Op mijn 60e besluit ik me om te scholen tot beroepsfotograaf. Bezig kunnen zijn met mijn passie, fotograferen en het verbeelden van het thema ‘overleven’.  Zo wil ik de volgende decennia van mijn leven invullen, AgingRaw.

Mijn fotografie richt zich op reisfotografie en bedrijfsfotografie. Ontwikkelingssamenwerking, reizen en ondernemen; ongemerkt vulde het de afgelopen 35 jaar van mijn leven. Daarvan woonde, werkte en reisde ik  -samen met mijn vrouw-  twaalf jaar in
Afrika en Azië. De afgelopen twintig jaar was ik oprichter en eigenaar van verschillende bedrijven. In beide soorten werk leerde ik dat passie en gedrevenheid de basis ingrediënten zijn om te overleven.

In mijn reisfotografie ben ik zoekend aan het observeren. Ik verwonder en verbaas me over de –voor mij vreemde-  omstandigheden, de andere cultuur en de weinig vergevingsgezinde natuur. Door langer in een gebied te blijven word ik een tijdje onderdeel van zo’n ander leven. Dan merk ik dat deze mensen in de kern niet afwijken van jou of van mij. Want ook daar gaat het primair over overleven.

Sebastião Salgado en Edward Burtynsky zijn voor mij grote voorbeelden en een bron van inspiratie.

Mijn tweede passie, dichter bij huis, is bedrijfsfotografie. Hoe verbeeld je in enkele foto’s het typerende van een bedrijf? Vanuit mijn vroegere positie als directeur-eigenaar zoek ik automatisch naar dat, wat een bedrijf onderscheidt van de concurrent. Als fotograaf vertaal ik dit in gedachten gelijk naar een verbeeldend concept. Voorafgaand aan het fotograferen doorloop ik met de opdrachtgever een aantal stappen. Zo werken we gezamenlijk toe naar een aansprekende beeld van het bedrijf. Het hoeft alleen nog maar gecomponeerd en gefotografeerd te worden.

In mijn foto’s is mijn achtergrond als Delfts ingenieur zichtbaar in de vorm van een sterke structurering van het beeld en een goed gevoel voor compositie en vlakverdeling.

Waardoor inhoud en compositie elkaar versterken en samensmelten.